stud01Kako je na ovom sajtu sve spontana, ‘narodna’ inicijativa, htio bih da pokušamo jednu stvar koja može biti od značaja za studente informatike ili elektrotehnike u Crnoj Gori, a to je eventualna saradnja (na individualnom nivou) sa pojedinim instancama u Holandiji koje se bave istraživačkim radom, koja bi podrazumijevala i privremeni boravak studenata u ovoj zemlji. Naime, poslije par godina rada sa Univerzitetom u Amsterdamu i Philips-om, možda mogu iskoristiti svoje kontakte i kredibilitet da pomognem izuzetnim pojedincima u Crnoj Gori, koji bi željeli da posjeduju iskustvo rada u inostranstvu, bilo u akademskoj ili industrijskoj ustanovi.

Od početka je bitno naglasiti da ja kao pojedinac nisam u mogućnosti da o tako nečemu donosim odluke, te da ova inicijativa ne znači nikakav zvanični poziv na konkurs, već samo moju ličnu ponudu da posredujem zainteresovanim i ambicioznim studentima, i koliko mogu, olakšam njihov eventualni dolazak. Naime, kao doktorant, ja mogu samo da ponudim kontakte i savjete, a ako sam zaista impresioniran, onda i preporuke nekim relevantnim ljudima u struci. Preporuka je u zapadnom svijetu na neki način slična našoj ‘vezi’, s jednom vrlo bitnom (fundamentalnom) razlikom: za nju mora da postoji vrlo jaka osnova, kao i povjerenje između onog ko preporučuje i onog koji preporuku prima. S obzirom da bih ja u slučaju preporuke ulagao svoj kredibilitet, zainteresovani studenti će prvo morati u svoje kvalitete da ubijede mene, što im neće biti lako (jer ja nisam rođen u Albukerkiju, nego u Kotoru, pa dobro znam naše finte).

Pored toga što je moja moć vrlo ograničena, uvijek naravno postoji problem sređivanja papira, odnosno studentske/radne vize. Iako ova moja inicijativa podrazumijeva da bi zainteresovana institucija dala određene garancije za studenta, moj uticaj na razvoj situacije potpuno prestaje kad se stvari presele u domen administracije i birokratije. Još jedna otežavajuća okolnost trenutno jeste sveprisutna ekonomska kriza, koja rezultuje manjkom para i viškom ljudskog straha. Ipak, sve to ne mora da znači da ne treba pokušati.

U idealnom slučaju, interesovanja i iskustvo zainteresovanih studenata trebalo bi da budu slična mojima, jer u toj struci poznajem ljude. To se uglavnom odnosi na slijedeće oblasti:

  • Computer vision – automatska analiza slika i videa
  • Image & video processing – obrada slika i videa
  • Machine learning / pattern recognition – masinsko ucenje i prepoznavanje shema
  • Artificial Intelligence – vještačka inteligencija

Kako znam da na Elektrotehničkom fakultetu Univerziteta Crne Gore postoji grupa (predvođena Prof. Ljubišom Stankovićem) koja se bavi sličnim stvarima, očekujem da postoje studenti koji se interesuju za ove oblasti.

Angažman na koji prvenstveno mislim podrazumijeva dolazak studenata na par mjeseci za potrebe pisanja diplomskog rada, odnosno magistarske teze. Na sličan način sam ja, kao student Univerziteta u Amsterdamu, svoju magistarsku tezu uradio u Philips Research-u, u Eindhovenu. Međutim, možda je moguć i duži boravak, odnosno radni angažman, u svrhu doktorata ili programerskog posla (s tim što ova posljednja opcija, scientific programmer, teže izvodljiva, i moguća samo na fakultetu).

Za kraj, ostavljam par linkova na relevantne Internet stranice. Kako je Philips firma koja čuva detalje svog rada zbog eventualnih patenata, njihov web site, http://www.research.philips.com, ne pruža dovoljno informacija na ovu temu. Međutim, na sajtu naše univerzitetske grupe ima sasvim dovoljno podataka: http://www.science.uva.nl/research/isla

Slične grupe postoje i na drugim tehničkim univerzitetima: TU Delft, TU Eindhoven i Universiteit Twente, ali iako i na njima poznajem neke ljude, moja pomoć bi u tom slučaju bila zanemarljiva.

I, naravno, moja lična profesionalna stranica.

Zainteresovani studenti mogu se obratiti e-mailom na (@science.uva.nl) vnedovic, i poslati mi svoj CV. Takođe, o osnovnim pitanjima možemo raspraviti i na ovom mjestu, uz uključivanje svih posjetilaca.

Vladimir Nedović
University of Amsterdam

(PS: U vezi slične stvari sam prije neke 3-4 godine pisao Ljubiši Stankoviću i, poslije par mjeseci, dobio vrlo mlak odgovor, a onda ponudio isto na forumu PzP (kad se bio aktivirao nekakav Studentski forum), nikad mi se niko nije javio.)