Izvor: Politika

collisionSudar dva putnička aviona na nebu nad Moskvom izbegnut je u poslednjem trenutku zahvaljujući pravovremenom reagovanju Ilje Kurakulova, dispečera aerodroma Vnukovo.

Iako je od tada prošlo više od 15 dana, danas se saznalo da se „Tu-154” jedne od najvećih ruskih avio – kompanija, koji je 24. aprila leteo u Samaru, opasno približio „boingu” na njegovom putu u Vladivostok. U trenutku kada je Kurakulov shvatio šta se događa, avioni su se nalazili u istom vazdušnom koridoru i munjevito su se približavali jedan drugom. Delilo ih je samo četiri kilometra, odnosno 15 sekundi. Kontrolor leta je imao samo sekundu da ih skrene sa smrtonosnog puta.

Aleksandar Neratko, rukovodilac „Rosaeronavigacije”, objasnio je da je „Tu-154” uzleteo zaboravivši da uvuče točkove, što je smanjilo brzinu uzletanja, tako da se našao na trasi „boinga” koji je takođe uzletao. Samo zahvaljujući prisebnosti dispečera, katastrofa je sprečena. Ipak, kažu stručnjaci, veliku ulogu odigrala je činjenica da Moskovski centar za automatizovano upravljanje letovima ima savremeni rezervni sistem praćenja na kome se jasno videlo da se „Tu-154” spušta.

Blagovremenom reagovanju doprinela je i praksa da dispečerski centar aktivno sarađuje s velikim avio-kompanijama sa kojima moskovski dispečeri organizuju u svojoj trenažerskoj sali instruktažu za pilote, a oni odlaze na praksu na trenažere za pilote. Zato je kapetan „boinga” mogao tako brzo da reaguje na komandu i prestane da povećava visinu. Praksa je, inače, da piloti reaguju na komande dispečera tek nakon 30–40 sekundi.

Što se tiče „Tu-154”, prema mišljenju stručnjaka, pilot je narušio zahteve predviđene nacionalnim pravilima letenja – posle uzletanja nije uvukao točkove, a nije odmah odgovorio ni na poziv dispečera. Njegove postupke sada ocenjuje komisija „Rosavijacije” koja ga je, do okončanja istrage, suspendovala. Do kraja istrage naziv avio-kompanije kojoj pripada „Tu-154” neće biti objavljen. Prema ruskim zakonima, pilot može biti kažnjen sa godinu dana zabrane letenja.

Sergej Ronin, koji je komandir „Tu-154”, tvrdi da je dao komandu da se uvuku točkovi, što je zadatak drugog pilota. Za to vreme on je pratio druge indikatore letenja. Dobio je odgovor da je to urađeno, a pošto je video da je brzina veća od predviđene, počeo je da je smanjuje. Tako se našao na putu „boinga”. Ronin izjavljuje da je spreman da snosi svoj deo krivice.